Alla resehandlingar skickas till dig via epost som s.k. huvudbokare, och du har eget ansvar för att den informationen vidarebefordras till hela besättningen, liksom för betalningen av resan.

Seglingsdokument

Kontraktshandlingarna är den bokningsbekräftelse du fått från Kroatienresor vid bokningen.

Besättningslista (Crew list + Arrival information)
Denna lista skickas till uthyraren via vårt bokningssystem, och skall ge rätt information för deras förberedelser för transfer, båten, administration. Besättningslistan ingår i båtens färdhandlingar.

Navigationsintyg
Förutom att fylla i skepparens kompetens före avresa måste även en kopia på intyget skickas till oss via email info@resorkroatien.se Intyget skall även medföras i original till basen! För att undvika problem med hamnpolisen behöver intyget vara skrivet på engelska.

I Kroatien skall den som anges som skeppare uppvisa navigationskompetens för lägst förarintyg eller motsvarande, så vår ”4-12m”-regel är således inte tillämpbar. Förutom att fylla i skepparens kompetens före avresa måste även intyget tas med på plats i form av original eller intygsbok i engelsk version.
Dessutom behövs ett VHF-certifikat från någon i besättningen, Även detta skall medtagas i original och på engelska.

Vi ber er skicka följande handlingar snarast möjligt, senast en månad före avresan:
Besättningslistan, Transferinformation, Ankomsttid, Skepparinformation och kopia på skepparens och andre skepparens intyg – detta görs via email till info@resorkroatien.se

Avresa

Vi skickar inte ut en särskild biljett efter gjord slutbetalning, utan den ursprungliga bokningsbekräftelsen gäller som resebevis. Missförstånd och skrivfel kan uppstå, vänligen kontakta oss om justering behövs.

Transfer

Transfer beställs i samma formulär som ni fyller i besättningslistan. Där fyller ni i ankomst- och avreseinformation samt antal som önskar transfer och därmed bokas detta till er. Vid framkomsten till marinan går huvudbokaren in till kontoret (vårt alt. någon partners kontor enligt given info från er säljare) och anmäler ankomsten.

Check in

Innan ni kan installera er, går man igenom båten, utrustning och funktion med skepparen och co-skipper, d v s gör en teknisk ”check in”. En inventarielista lämnas också till er att kontrollera och fylla i, och som avslutning signeras ”Acceptance Form”, ett dokument som överlåter hela ansvaret på båten till skepparen som därmed också godkänner båten i befintligt skick.

OBS var noga vid genomgången, och kontrollera framför allt funktion och kondition på segel (ut med dem!), ankarspel, instrument, motor inkl. olja, filter o. reservdunk, genomföringar, toalett, spis inkl. gasledning och flaskor, linor o. tampar, fendrar, gummijolle, verktyg, reservdelar, winch handtag, pentry och säkerhetsutrustningen inkl. flytvästar, livlinor selar, båtsmansstol.

Skeppshandlingarna måste göras kompletta med hamnpolisens stämpel, innan ni får lämna hamnen. Den vidimerar att just ni har rätt att segla denna båt, att besättningslistan stämmer, att båten är försäkrad, och bekräftar båtens tekniska specifikation, som bl.a. har betydelse för hur mycket ni får betala i hamnavgift.
Båtens självrisk lämnas också nu, som en säkerhetsdeposition, mot kvitto.

Deposition

Vi drar en slip från betalkort (Visa, Mastercard), – v.v. tillse att täckning finns på kontot. Allt lämnas tillbaka vid checkout förutsatt att ni ej är betalningsskyldiga för något. Skepparen är ansvarig för att inget är förlorat eller skadat. Om detta ändå hänt, tas kostnaden alt. den beräknade kostnaden ur den summa ni lämnade som deposition. Dock riskerar ni aldrig att behöva betala mer än depositionen, förutsatt att ni inte gjort något brottsligt, eller bevisligen varit påverkade av alkohol eller droger. Skulle seglatsen sluta så illa att ni vill reklamera något, måste detta göras skriftligt (på engelska), och vara Kroatienresor tillhanda senast vid check out. Försök då även att ta med en kopia hem till oss.

Sjökort & Väder

Kroatien
I båten finns kompletta sjökort som klarar navigeringen tillsammans med Adriatic Waters Pilot eller motsvarande – en mycket bra hamnbeskrivning som ger all nödvändig information och mycket mer därtill. I östra Adriatiska havet kan tre vindar anses som förhärskande: boran, jugon och maestralen, av vilka ni troligen får känna på den sista. En nordvästlig, termisk vackert-väder-vind som startar på förmiddagen och avtar med solnedgången, upp till ca 10 m/sek i styrka. Att förtöja för storm gäller ändå alltid här: – man måste ha ankarfäste, lägg ankaret rakt ut från båten och absolut ej över någon annans kätting. Att fendra noga och vara hjälpsam mot andra båtar, är självklara sjövettsregler. I marinorna är all förtöjning mycket lätt och trygg.
Väderinformation ges på VHF kanal 67, 69 och 73 från Split resp. Rijeka och Dubrovnik varje halvtimme. Varje marina har också en skriftlig väderrapport, ofta uppsatt utanför kontoret.
Du får också ett SMS varje morgon från N. Y. Adria på engelska med dagens väder.

Check out

Eftersom slutstädningen/komfortpaketet är ett obligatoriskt tillägg, räcker det med att ni plockar undan, diskar, tömmer sopor och viker ihop lakan och era handdukar (i hytten, så de lätt kan räknas). Vidare skall bränsletankarna fyllas upp innan ni förtöjer för gott, och förbrukad diesel betalas. Information om detta lämnas vid check in. En ”Check Out Form ” fylls i med utvärdering, rapport om ev. skador eller saknad utrustning enligt inventarielistan. Inga oklarheter skall återstår tills ni kommer hem, endast allvarliga brister eller fel kan reklameras hemifrån med framgång. Mycket viktigt är att ha god kontakt med kontoret om ni inte tror er kunna vara tillbaka i tid, t.ex. p g a hårt väder . I god tid är normalt kvällen innan hemresan, ring gärna eller SMS-a och meddela ankomsttid.

 

 

Share